Sund tarm

Kapitel 3 - Spis din tarm i form

Mistænker du din kost for at være årsagen til din forstoppelse?

I videoen får du fire råd til at tjekke, om der er noget i din kost, der giver problemer. Det handler om følgende:

    • Spis mange kostfibre. 25-35 gram fibre om dagen, er anbefalingen. Det svarer til at du fx spiser: 2,5 dl havregryn til morgenmad, 2 skiver rugbrød og 150 g grøntsager til frokost. 4 dl kogt fuldkornspasta og 150 g grøntsager til aftensmad. Til mellemmåltid kan du spiser et fiberrigt knækbrød og to stykker frugt. Får du ikke nok kostfibre gennem kosten, kan du supplere din kost med loppefrøskaller, hvor du skal drikke rigeligt med væske til
    • Vær opmærksom på hvad du spiser - og hvordan din mave reagerer på det. Du kan også prøve at holde en pause med nogle fødevarer
    • Spise regelmæssigt i løbet af dagen.

Søg hjælp ved en diætist, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal spise, eller hvis din egen indsats ikke hjælper.

Kursets vejleder

Billede af kursus vejleder Inge Dahn

Inge Dahn

Special sygeplejerske

Inge er specialsygeplejerske og har hjulpet mange mennesker med forstoppelse og inkontinens. Hun har arbejdet med mave-tarmproblemer de sidste 18 år. Inge har en uddannelse som stomisygeplejerske og har en masteruddannelse i sundhedsantropologi (MSA).

Kursus indhold: 8 kapitler

Kapitel 1

Kom godt i gang

Du får en kort introduktion til kurset og hvordan du kan bruge det i din hverdag.

Kapitel 2

Får du nok væske og fibre?

Få vigtig viden om væske og fibre.

Kapitel 3

Spis din tarm i form

Hvordan kosten påvirker din forstoppelse.

Nuværende kapitel

Kapitel 4

Bevæg dig selv og din tarm

Kom i gang hjemme i stuen.

Kapitel 5

Gode toiletvaner

Små ændringer kan have stor betydning.

Kapitel 6

Hvis du har meget luft i maven

Råd, hvis du har meget luft i maven.

Kapitel 7

Bækkenbundstræning

Lær om bækkenbundsmusklernes funktion.

Kapitel 8

Før du søger hjælp

Forbered dig ved at beskrive dit problem.